Do strony głównej

Produkty w porównywarce

Jak wybrać odpowiednie hantle?

Jak wybrać odpowiednie hantle?

Nawet jeśli na pierwszy rzut oka hantle są prostym narzędziem siłowym, często zaskakują swoją wszechstronnością! Niesamowita jest również liczba grup mięśniowych, które możesz z nimi trenować. Ale do prawidłowego treningu trzeba też znaleźć odpowiednie hantle.

Hantle według typu

Zgodnie z projektem hantle można podzielić na dwie główne kategorie - hantle regulowane i hantle o stałej wadze. Jeśli masz mało miejsca w domu, z pewnością bardziej ekonomiczna jest hantla regulowana, na której możesz zmieniać obciążenie za pomocą obciążeń. Komplet klasycznych hantli wciąż potrzebuje trochę miejsca - jeśli nie w profesjonalnej siłowni, to przynajmniej w porządnej domowej siłowni.

  • Hantle regulowane – Dzięki możliwości dostosowania ciężaru hantli poprzez dodawanie lub odejmowanie ciężarów, możesz w zasadzie poradzić sobie z tylko jedną hantlą, nawet jeśli twoja wydajność rośnie z biegiem czasu. Przydają się również, jeśli w jednym gospodarstwie domowym jest wielu użytkowników. Obciążenia są zwykle częścią zestawu, ale można też skorzystać z zestawów zakupionych osobno - wystarczy upewnić się, że średnica gryfu odpowiada średnicy otworu w talerzu.
  • Hantle stałe – Te hantle mają stałą wagę i kształt, który może być ergonomiczny lub antypoślizgowy dla lepszego chwytu.
  • Kettlebelle – Są to specyficzne hantle w kształcie dzwonu z uchwytem na górze. Świetnie nadają się do treningu siłowego i oferują szeroki zakres zastosowań zarówno w przypadku uchwytów jednoręcznych, jak i dwuręcznych. Dlatego też są jednymi z najpopularniejszych środków wzmacniających.
  • Hantle do aerobiku – Idealne również do biegania, fitboxu i innych sportów - wszędzie tam, gdzie pomagają zwiększyć obciążenie treningowe, ale jednocześnie dzięki swoim kompaktowym rozmiarom nie krępują ruchów. Są lżejsze i mniejsze, dzięki czemu z łatwością mieszczą się w dłoni.

Waga hantli

Wybierając odpowiednią wagę hantli, najpierw należy wyjaśnić cel, w jakim faktycznie ćwiczysz. Cięższe hantle są dobre do budowania masy mięśniowej, podczas gdy lżejsze wzmacniają i stabilizują stawy i ścięgna. Ogólnie rzecz biorąc, większy obszar mięśni może wytrzymać większe obciążenie. Więc jeśli chcesz skoncentrować się na ramionach i barkach, używaj mniejszych i średnich hantli i zachowaj większe, aby wzmocnić plecy, klatkę piersiową i nogi.

Początkujący powinni oczywiście zacząć od lżejszych hantli i stopniowo przechodzić do większychh ciężarów. Uważaj – nadmierne obciążenie obciąża mięśnie i może prowadzić do kontuzji.



Materiał

Hantle mogą różnić się zarówno składem wypełnienia, jak i materiałem obróbki powierzchni. Jako wypełniacz stosuje się zwykle cement, stal i stopy metali odpornych. Powierzchnia może być już bardziej zróżnicowana - chromowana, gumowa, plastikowa, a nawet winylowa.

Gumowane hantle amortyzują wstrząsy, gdy uderzają o ziemię i dlatego są popularne głównie w środowisku domowym. Jednocześnie mogą wytrzymać dużo i wytrzymać bardziej brutalne obchodzenie się, co dotyczy również hantli ze stalowym wypełnieniem. Na drugim końcu spektrum mamy hantle cementowe, które są niedrogie, ale wymagają większej ostrożności. Warto też pamiętać, że wraz ze wzrostem masy hantli cementowej zwiększa się jej objętość.


Zestawy hantli

Decydując się na zakup całego zestawu hantli, na pewno będziesz chciał, aby hantle miały podobne cechy i oczywiście ten sam design. Podział na kategorie według materiału i właściwości poszczególnych serii modelowych pomoże Ci w wyborze:



Hantle dwuręczne

Hantle oburęczne są ważną częścią zarówno profesjonalnego, jak i domowego treningu siłowego! Można z nimi efektywnie pracować szczególnie na górnej połowie ciała, a konkretnie na bicepsie, tricepsie, barkach i mięśniach piersiowych. Ale trening jest bardziej wymagający niż z hantlą jednoręczną. Jeśli dopiero zaczynasz trening hantlą dwuręczną, powinieneś skorzystać z tej o wadze około 15-20 kg. Oprócz klasycznych hantli do podnoszenia ciężarów istnieją ciekawe, nowoczesne wariacje.

  • Zestaw hantli regulowanych – stary, dobry klasyk! Możesz łatwo zmienić wagę obciążników, a do mocowania tarcz wystarczą proste zaciski. Najważniejsze jest to, aby średnica używanego gryfu odpowiadała średnicy otworów w tarczach.
  • Worki treningowe z uchwytami – Worki treningowe stają się coraz bardziej popularne i świetnie nadają się do treningu siłowego. Mogą być wielokrotnego napełniania lub o określonej wadze. Zaletą jest to, że można je również zabrać na zewnątrz i ćwiczyć na świeżym powietrzu. Zwykle mają kilka opcji chwytu, dzięki czemu ruch z ładunkiem jest bardziej naturalny i dynamiczny.
  • Torby wypełniane wodą – Działają na podobnej zasadzie co inne worki, ale dzięki zawartemu w środku płynowi rozkład obciążenia ulega ciągłym zmianom. Świetne do treningu siłowego i wybuchowego.
  • Hantle w kształcie kija baseballowego – Linia hantli Clubbel pozwala połączyć trening dynamiczny i siłowy. Dzięki swojemu kształtowi i dobrej przyczepności wyróżniają się wszechstronnością i całym wachlarzem możliwych ćwiczeń.

Przeczytaj więcej o treningu ze sztangami:


Powiązane artykuły

Zapisz się do newslettera
Newsletter