Strona główna > Jak wybrać odpowiednią ławkę?

Jak wybrać odpowiednią ławkę?

Istnieje wiele rodzajów ławek treningowych, więc ich wybór nie jest prosty. Jeżeli jesteś początkującym lub średniozaawansowanym użytkownikiem to ten przewodnik będzie dla ciebie idealny. Jak wybrać odpowiednią ławkę treningową, tak aby odpowiadała twoim potrzebom?

1. Wprowadzenie - dlaczego warto inwestować w zakup ławki do ćwiczeń?

Regularne ćwiczenia są bardzo ważną czynnością, która powinna być wykonywana przez wszystkich ludzi na całym świecie. Jeśli ktoś chce schudnąć, aby latem cieszyć się piękną sylwetką, ale nie może pozwolić sobie na pójście do siłowni czy też do centrum fitness, ma możliwość utworzenia domowej siłowni, która zaoszczędzi czas i pieniądze użytkownika.

Podczas urządzania domowej siłowni, każdy może umieścić dowolny sprzęt spośród wielu dostępnych. Natomiast z pewnością w każdej siłowni powinna się znaleźć ławka do ćwiczeń. Różnią się one przeznaczeniem do użycia, ceną, jakością, funkcjami, możliwością składania, a także wzornictwem.

Cena nie powinna być jedynym kryterium do rozpatrywania, ponieważ ławka do ćwiczeń nie jest inwestycją na miesiąc, ale na kilka lat, a w najlepszym wypadku na zawsze. Przygotowaliśmy ten przewodnik z myślą o tych, którzy planują zakup ławki treningowej.

Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze ławki treningowej - przeczytacie poniżej:

2. Rodzaje ławek i ich wariancje - jak wybrać odpowiednią ławkę dla siebie oraz czym różnią się poszczególne typy ławek od siebie

Wyróżniamy kilka podstawowych rodzajów ławek treningowych. Większość dostępnych źródeł informacji podaje podstawowe 3 typy ławeczek: ławka prosta do ćwiczeń, skośna do brzuszków i regulowana do ćwiczeń. Jednakże w naszym sklepie mamy więcej dostępnych kategorii ławeczek w zależności od tego, które partie ciała chcemy szczególnie wymodelować. Są nimi:

  • ławka pod sztangę
  • ławka regulowana
  • ławka skośna
  • ławka prosta
  • ławka Scotta
  • ławka do ćwiczeń mięśni grzbietu (hyperextense)
  • multifunkcjonalna ławka

 

Każdą ławeczkę z powyższych kategorii opiszemy Państwu poniżej:

 

Bench press lavice inSPORTline OlympicŁawka pod sztangę
Ławka pod sztangę stanowi podstawę wyposażenia każdej siłowni. Posiada zazwyczaj regulowany kąt oparcia. Została także wyposażona w dźwignię do rozpiętek oraz do treningu nóg. Taki model ławki treningowej został stworzony dla osób którym zależy na treningu siłowym.

Ławka pod sztangę są idealne dla użytkowników którzy chcą skutecznie rozbudować mięśnie klatki piersiowej.

Univerzální lavice inSPORTline Profi Sit up benchŁawka regulowana
Jej główną zaletą jest możliwość regulacji stopnia nachylenia, a tym samym duża elastyczność. W zależności od modelu ławki istnieje możliwość regulacji nachylenia w kilku poziomach:

  • nachylenie dodatnie (w górę)
  • nachylenie ujemnie (w dół)
  • nachylenie pionowe (90°)
  • nachylenie poziome (0°)

Możliwość regulacji ławeczki pozwala nam na wykonywanie różnorodnych kombinacji ćwiczeń.

Šikmá posilovací lavice inSPORTline

Ławeczka skośna
Ten typ ławeczki ma jeden cel - aby wasz brzuch był twardy jak stal! Dzięki tej ławeczce można wykonywać skłony w leżeniu głową do dołu, skręty tułowia i skręty boczne.

Ławeczka skośna jest podstawą wyposażenia każdej siłowni. Jeżeli chcesz skutecznie pozbyć się "boczków", ten wybór ławki będzie odpowiedni!

 

Rovná lavice inSPORTline LKU11010 Ławka płaska
Mówi się, że piękno tkwi w prostocie. Powiedzenie to odnajduje odzwierciedlenie w przypadku tej ławki. Mimo swojej prostoty, na tej ławeczce można wykonywać niemalże każde ćwiczenie (ćwiczenie ramion, bicepsów, nóg a także stóp).

Dla tych, którzy cenią sobie prostotę i chcą zachować jak najwięcej miejsca.

 

Posilovač bicepsu inSPORTline LKC301Ławka Scotta
Inaczej ławka z modlitewnikiem służy do ćwiczeń rozwojowych bicepsów. Modlitewnik, który jest częścią ławki, stanowi duże ułatwienie do ćwiczeń ze sztangą i hantlami.

Ławka Scotta jest doskonałym narzędniem do rozbudowywania mięśni górnych partii ciała i wzmacniania ramion.

Lavička Hyperextense Body-Solid GRCH322

Ławka do ćwiczeń mięśni grzbietu (hyperextense)
Ten rodzaj ławki służy nie tylko do wzmocnienia mięśni grzbietu ale także do poprawy ogólnej wytrzymałości i kondycji. Sprzęt nie potrzebuje dużo miejsca oraz posiada możliwość regulacji na różnych poziomach.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie kręgosłupa są bardzo ważne, ponieważ stanowią one podstawę funkcjonowania całego ciała. Słabe i zwiotczałe mięśnie kręgosłupa mogą skutkować bólem i szybkim zmęczeniem po niewielkiej aktywności fizycznej.

 
 

Multifunkční lavička inSPORTline Bastet

Ławka ze stojakami
Ławka ze stojakami zapewnia szeroką gamę ćwiczeń. W zależności od modelu, posiada wyciag górny, zabezpieczenia pod sztangę, regulowane oparcie czy też możliwość regulacji rozstawu nóżek. Każde ćwiczenie może być rozszerzone o ćwiczenia z obciążeniem.

Ławki wielofunkcyjne są najlepszym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą zaoszczędzić nie tylko pieniądze ale i miejsce.

 
 

3. O czym należy pamiętać przy wyborze ławeczki

Akcesoria

Ławeczki można kupić jako podstawowe urządzenie, które można wyposażyć w liczne akcesoria. Należy jednak się upewnić, czy dana ławeczka posiada możliwość przymocowywania akcesoriów. Mogą to być modlitewniki, linki do ćwiczeń, miejsca na hantle, rozpiętki, dźwignie.

Konstrukcje a montaż - zmontujesz to sam/sama?

Konstrukcja ławek różni się ze względu na ich przeznaczenie. Ławki skośne lub proste są znacznie łatwiejsze do zmontowania niż ławki wielofunkcyjne, które posiadają liczne akcesoria.

Niemniej jednak każdy przeciętny fachowiec powinien bez problemu poradzić sobie ze zmontowaniem każdej ławki. Do każdej ławeczki dołączona jest szczegółowa instrukcja montażu, ale jeśli uważasz, że mógłbyś mieć problem ze zmontowaniem, mamy dla ciebie rozwiązanie. Możesz skorzystać z profesjonalnych usług montażowych zapewnionych przez nasz serwis.

Nośność a stabilność - Nasze cele vs. Techniczne specyfikacje

Różne ławki, różna jakość, różna nośność. Przy wyborze ławki powinniśmy wziąć pod uwagę trzy rzeczy: jak często chcemy ćwiczyć, czy chcemy podnosić ciężary oraz czy zależy nam na treningu siłowym, czy na utracie wagi. Należy także rozważyć jakie akcesoria chcemy przymocować. Wszelkie informacje o produktach są dostępne na stronie www.e-insportline.pl lub dzwoniąc na odpowiedni numer naszego e-sklepu.

Jeśli chodzi o stabilność, to należy pamiętać aby ławka znajdowała się na płaskiej powierzchni, tak aby się nie poruszała i nie przesuwała. Jeżeli nie mamy możliwości umiejscowienia ławeczki na równej powierzchni, można zaopatrzyć się w podkładki o różnych rozmiarach i grubościach.

Długość gwarancji - wskaźnik jakości

Spójrzmy prawdzie w oczy. Jeżeli mamy do wyboru ławeczkę treningową z dwuletnią gwarancją oraz tą samą ławeczkę z pięcioletnią gwarancją to bardziej przekonujący będzie zakup ławeczki z pięcioletnią gwarancją. Wskazuje to na wyższą jakość i większy komfort użytkowania.

Komfort i bezpieczeństwo - o czym nie wolno zapomnieć?

To na koniec najważniejsza rzecz- nasze zdrowie, bezpieczeństwo i komfort podczas ćwiczeń. Jeżeli tylko mamy taką możliwość to zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie przetestowanie ławki "dla siebie". Dostępne są różne modele, które są wykończone różnymi materiałami o różnej grubości wyściółki. Dlatego nie ma jednego złotego środka przy wyborze sprzętu, ponieważ niektóre modele mogą być bardziej wygodne chociażby ze względów zdrowotnych. Niektórzy odczuwają większą wygodę podczas ćwiczeń na twardej wyściółce, a niektórzy na miękkiej.

4. Przykładowy wybór ławki

  • Jestem początkujący i nie mam czasu iść na siłownię. Chcę kupić sprzęt na którym będę mógł trenować wszystkie partie mięśni i nie będzie zajmować dużo miejsca. Chciałbym też aby kosztował nie więcej niż 1500,- zł.
  • Ważę 80 kg i mam 1,85 m wzrostu, a wiem że w niedalekiej przyszłości nie będę ważył 100 kg, nie zamierzam również podnosić 100 kg sztangi.
  • Wiem, że na pewno chcę kupić ławkę do podnoszenia sztangi, tylko chciałbym wiedzieć jaki jest zakres regulacji ławki.
  • Chcę trenować też nogi, nie chciałbym pomijać "leg day", ale klasyczny squats mnie nudzi. Chciałbym zakupić sprzęt na którym będę mógł wykonywać ćwiczenia na nogi oraz ćwiczenia ogólnorozwojowe.
  • Uważam, że jeśli będę posiadał regulowaną ławkę, będę mógł wykonywać ćwiczenia na mięśnie brzucha, jak i zarówno na mięśnie nóg. 
  • Posumowując prześledzone oferty na stronach internetowych stwierdzam, że moje kryteria spełniają dwie ławki: ławka inSPORTline Olympic i ławka inSPORTline Adjust.
  • Dostałem pięcioletnią gwarancję na obie ławki i dodatkowo ławeczki mają dołączoną instrukcję składania, dzięki czemu sam poradzę sobie z montażem!

5. UWAGA DO PORADNIKA

Przypominamy, jeśli masz problemy zdrowotne, przed zakupem ławeczki należy skonsultować się z lekarzem.