Rower górski Devron Riddle H1.7 27,5" - 221RM
2 699 zł
W magazynieProdukty w porównywarce
Chcesz kupić rower i nie jesteś pewien jaki typ, rozmiar i ewentualnie sprzęt wybrać? Przygotowaliśmy szczegółowy przewodnik, który pomoże Ci w wyborze!
Przy wyborze zależy to głównie od typu roweru oraz od terenu, w którym głównie będziesz się poruszać. Z tego punktu widzenia nie ma czegoś takiego jak w 100% uniwersalny rower, ponieważ każdy z nich nadaje się do określonego rodzaju terenu. Wybrany typ roweru oraz jego jakość i cena zawsze powinny być odzwierciedleniem Twojego stylu jazdy – ile jeździsz w ciągu roku i na jakim terenie.
Co należy wziąć pod uwagę:
Nieprawidłowy dobór rozmiaru ramy i niewłaściwe ustawienie siedziska może znacznie pogorszyć ogólny komfort jazdy, a w dłuższej perspektywie spowodować ból pleców, stawów i innych części ciała.
Często jeździsz w terenie
W takim razie rower górski (MTB) jest dla Ciebie idealny. Modele te wyposażone są w szersze opony o wzorzystym bieżniku, co sprawia, że dobrze radzą sobie na śliskich i nierównych nawierzchniach. Specjalną podkategorią rowerów MTB są rowery z pełnym zawieszeniem, które mają amortyzowaną ramę i widelec, dzięki czemu możesz pedałować z częstotliwością nawet na nierównych powierzchniach. W niektórych modelach zawieszenie można zablokować, co docenią rowerzyści chcący zabrać rower w mniej wymagający teren.
Jeździsz rekreacyjnie i po mieście
W takich przypadkach wystarczy rower miejski przeznaczony do jazdy po płaskim i twardym terenie. Drugą opcją do przejażdżek rekreacyjnych mogą być rowery trekkingowe, które wyposażone są w błotniki, światła, dzwonek lub bagażnik i poradzą sobie w lekkim terenie, takim jak drogi gruntowe.
Regularnie jeździsz po drogach na długich dystansach
Rower szosowy to właściwy wybór dla Ciebie. Konstrukcja roweru koncentruje się na aerodynamicznej sportowej pozycji, minimalnych oporach toczenia i doskonałym przenoszeniu mocy. Rower jest uzupełniony tylko o najbardziej niezbędne komponenty, a jego system przerzutek nastawiony jest na prędkość, dlatego też waży najmniej ze wszystkich typów rowerów.
Jeździsz wszędzie – w terenie, w mieście i w trasie
W takim przypadku możesz wybrać kompromis w postaci roweru crossowego lub trekkingowego. Rower crossowy łączy w sobie zalety roweru szosowego i górskiego, gdzie rowerzysta ma bardziej wyprostowaną pozycję, większe koła 28" i uniwersalny wzór opon do szybszej jazdy po asfalcie. Jeśli chcesz jeździć po szosie i w lżejszym terenie, to ten rower jest dla Ciebie optymalny.
Pozostałe typy rowerów
Najważniejszymi parametrami przy doborze odpowiedniego typu i rozmiaru kół są Twoja technika i styl jazdy, a także środowisko i teren, w którym najczęściej się poruszasz. Ważną rolę odgrywa również wzrost. Tak naprawdę nie ma jednego rozmiaru dla wszystkich – wszystkie mają swoje wady i zalety. Z rowerami przełajowymi i trekkingowymi nie ma wyboru, bo wszystkie mają 28 cali, natomiast z rowerami górskimi spotykamy 26", 27,5" i 29". a także z rowerami miejskimi można spotkać dwa rozmiary - 26" i 28". W przypadku rowerów dziecięcych decydujący jest wzrost dziecka.
Zalety większych kół:
Zalety mniejszych kół:
Do produkcji ram wykorzystuje się aluminium, magnez, skand, węgiel, stal i rzadko tytan. W poniższej tabeli postaramy się wyjaśnić właściwości poszczególnych materiałów:
Aluminium - Zaletą ram wykonanych ze stopów aluminium jest zazwyczaj niska waga i sztywność boczna ramy. Wadą jest mała elastyczność i wyższa cena niż stal. Ramy aluminiowe oznaczane są jako alu (lub z oznaczeniem typu - 6061, 7005, 7020 itp.), allux, alloy, dural, easton, alutron itp. Cena i waga tych ram jest różna w zależności od zastosowania różnych typów stopów i technologii.
Węgiel - Powstaje poprzez umieszczenie warstw materiału węglowego i spoiwa w specjalnych formach i spiekanie ich pod ciśnieniem i odkurzonym powietrzem. Ta metoda produkcji umożliwia dodawanie i usuwanie materiału w miejscach, w których jest lub odwrotnie nie jest potrzebny. Osiąga to jednocześnie wysoką wytrzymałość i bardzo niską wagę.
Stal (Hi-Ten) - Zaletą ram stalowych jest ich elastyczność i niska cena, ale z drugiej strony dużo ważą. Dlatego często jako kompromis stosowane są stopy stali takie jak Cr-Mo (stal rafinowana z dodatkami chromu i molibdenu) czy Columbus. Ze względu na twardość stopu możliwe jest zwężenie ścianek rurek, dzięki czemu rama jest lżejsza. Stal jest obecnie najczęściej używana do produkcji ram rowerów BMX, które mają maksymalne wymagania dotyczące trwałości i odporności na upadki i uderzenia.
Indywidualne zalety materiału ramy:
Aluminium | Karbon | Stal (Hi-Ten) |
+ niska waga | + trwałość | + sztywność |
+ sztywność | + ekstremalna lekkość | + elastyczność |
+ dobra obróbka |
Rozmiar ramy (wysokość) odnosi się do odległości między osią środkową a końcem rury podsiodłowej. Rozmiar jest zwykle podawany w calach (1 cal = 2,54 cm). Rozmiary ram mogą się nieznacznie różnić w zależności od marki lub konstrukcji roweru. Dla dokładniejszego określenia zalecamy uwzględnienie tabeli określającej rozmiar ram w zależności od długości kończyn dolnych. Rowery crossowe i trekkingowe mogą mieć ramy większe od 1 do 2 cali.
Przybliżone określenie rozmiaru ramy w zależności od wzrostu rowerzysty (dorośli):
Wzrost | Rowery górskie (cale) | Rowery crossowe (cale) | Rowery szosowe (cm) |
150 - 155 cm | 15" - 16" | 16" | 48 - 50 |
155 - 160 cm | 16" | 16" | 48 - 50 |
160 - 165 cm | 16" - 17" | 17" | 50 - 52 |
165 - 170 cm | 17" - 18" | 17" - 18" | 52 - 54 |
170 - 175 cm | 18" - 19" | 18" - 19" | 54 - 56 |
175 - 180 cm | 19" - 20" | 19" - 20" | 54 - 56 |
180 - 185 cm | 20" - 21" | 20" - 21" | 56 - 58 |
185 - 190 cm | 21" - 22" | 21" - 22" | 57 - 59 |
190 - 195 cm | 22" - 23" | 22" - 23" | 60 i więcej |
195 i więcej | 23" i więcej | 24" | 60 i więcej |
Rowery BMX są odpowiednie dla osób o wzroście od ok. 105 do 175 cm. Przeznaczone są do wykonywania trików i jazdy ulicznej, a nie do dłuższych wycieczek i przejażdżek.
Ustalenie rozmiaru rowerka w zależności od wieku i wzrostu dziecka:
Rozmiar kół | Wiek dziecka | Wzrost w cm |
12" | 2 - 4 | 90 - 110 cm |
14" | 3 - 5 | 95 - 115 cm |
16" | 4 - 7 | 100 - 125 cm |
20" | 6 - 9 (do rowerów BMX również dla starszych dzieci, juniorów i dorosłych) | 105 - 135 cm; do rowerów BMX o wzroście do ok. 175 cm |
24" | 8 - 12 | 115 - 155 cm |
26" | 10 i więcej | 155 cm i więcej |
Ustalenie rozmiaru ramy w zależności od długości kończyn dolnych (dorośli)
Rozmiar ramy określa długość sztycy podsiodłowej, z której wywodzą się pozostałe wymiary ramy. Rozmiar jest określany jako „środek-środek”. Ogólnym zaleceniem jest dobranie rozmiaru ramy roweru górskiego tak, aby rowerzysta stojący okrakiem miał górną (poziomą) rurę ramy około 5 cm od kroku. Zalecane rozmiary ram znajdują się w poniższej tabeli, wzrost rowerzysty jest również uwzględniony dla orientacji.
Wzrost | Długość nogi | Rozmiar ramy | |||
Sportowe użycie | Rekreacyjne użycie | ||||
161 cm | 72 cm | 40 cm | 15,7" | 42 cm | 16,5" |
165 cm | 75 cm | 42 cm | 16,5" | 44 cm | 17,3" |
169 cm | 79 cm | 44 cm | 17,3" | 46 cm | 18,1" |
173 cm | 82 cm | 46 cm | 18,1" | 48 cm | 18,9" |
179 cm | 87 cm | 48 cm | 18,9" | 50 cm | 19,7" |
183 cm | 89 cm | 50 cm | 19,7" | 52 cm | 20,5" |
187 cm | 92 cm | 52 cm | 20,5" | 54 cm | 21,3" |
193 cm | 96 cm | 54 cm | 21,3" | 56 cm | 22" |
Zestaw komponentów często odnosi się do różnych części roweru. Są to hamulce, mostki, pedały, przekładnie, sztyce, korby, przerzutki itp. Najodpowiedniejszą kombinacją jest kompletny zestaw, gdy na rowerze nie są pomieszane elementy różnych poziomów i różnych producentów. Obowiązuje prosta zasada: im wyższa jakość materiałów użytych w zestawie, tym wyższa niezawodność, możliwość regulacji, trwałość i cena. Najtańsze podzespoły są często wykonane z prasowanej blachy lub tworzywa sztucznego, w najlepszych zestawach najczęściej wykorzystuje się skand, tytan i węgiel. Drogie jakościowo części również znacznie zmniejszają wagę roweru, co docenisz podczas dłuższych przejażdżek.
Hamulce są jednym z głównych elementów bezpieczeństwa, różnią się jednak skutecznością i sposobem hamowania.
Hamulce szczękowe/obręczowe (V-Brake) — ten system wykorzystuje gumowe klocki, które są wciskane na obręcze kół za pomocą linki. Zaletą jest łatwa konserwacja, niska cena i ogólna prostota systemu. Wadą jest to, że efekt hamowania zmniejsza się, gdy koła są mokre.
Torpedo (hamulec przeciwpedałowy/w piaście) — jest to rozszerzający się układ hamulca bębnowego, reagujący na ruch korb do tyłu. Ze względu na niską cenę pasuje np. do rowerów miejskich lub dziecięcych, na których nie jeździ się tak daleko. Słabością jest mało skuteczny hamulec i słabe chłodzenie. W normalnych warunkach wytrzymują jednak dość długo bez żadnej konserwacji i są odporne na błoto i wodę, przegięte koła (ósemka) i nieostrożne prowadzenie.
Mechaniczne hamulce tarczowe (Mechanical Disc Brake) - Wykorzystują nacisk klocków hamulcowych na tarczę zamocowaną na środku koła. W takim przypadku moc z dźwigni hamulca jest przekazywana za pomocą linki. Główną zaletą jest ich wysoka skuteczność hamowania. Wadą jest słabsza czułość przy skalowaniu siły hamowania i podatność na uszkodzenia.
Hydrauliczne hamulce tarczowe (Hydraulic Disc Brake) — w przeciwieństwie do poprzedniego systemu wykorzystują ciśnienie płynu hamulcowego. Skutkuje to szczególnie wysoką wydajnością (nawet wyższą niż w przypadku hamulców mechanicznych) i intuicyjnie czułym sterowaniem. Docenią go zatem bardziej wymagający użytkownicy, którzy wymagają częstego hamowania lub rowerzyści o większej wadze (gdy większa bezwładność roweru jest równoważona wyższym efektem hamowania). Wadą ponownie jest podatność na uszkodzenia i wyższa cena, ryzyko wycieku płynu i bardziej skomplikowana obsługa.
Widelce, szczególnie te amortyzowane, błyskawicznie zwiększają komfort jazdy. Różnią się jednak kilkoma parametrami, które należy wziąć pod uwagę:
Materiał - Wpływa na praktycznie te same cechy co rama.
Skok widelca — określa, jak bardzo widelec może sprężynować (amortyzować).
Do wyboru jest całe spektrum, od ciężkich widelców bez możliwości blokady i regulacji po lekkie duraluminium, tytan lub kompozyt z resorem pneumatycznym, możliwością regulacji tłumienia, odbicia, a także blokowania, gdy widelec resorowany jest nieresorowany - tak zwany lock out - np. z kierownicy. Można to prześledzić na podstawie skrótów lub oznaczeń, które zwykle podaje się po nazwie widelca:
Rodzaj zawieszenia, możliwość blokowania, ustawienia amortyzowania
Wyreguluj wysokość siodełka tak, aby podczas siedzenia można było dosięgnąć piętą stopy do pedałów. Podczas jazdy czubek stopy spoczywa na pedale, a stopa jest lekko zgięta w dolnym położeniu pedału. W żadnym wypadku miednica nie powinna kołysać się od lewej do prawej. Miednica powinna więc być prawie nieruchoma podczas jazdy. Nachylenie siodełka jest dostosowywane do potrzeb rowerzysty lub typu roweru. Pozycja pozioma jest idealna dla rowerów górskich, crossowych i szosowych.