Do strony głównej

Produkty w porównywarce

Jak wybrać odpowiedni rozmiar i rodzaj roweru?

Jak wybrać odpowiedni rozmiar i rodzaj roweru?

Chcesz kupić rower i nie jesteś pewien jaki typ, rozmiar i ewentualnie sprzęt wybrać? Przygotowaliśmy szczegółowy przewodnik, który pomoże Ci w wyborze!

Kryteria, które należy uwzględnić przed zakupem roweru

Przy wyborze zależy to głównie od typu roweru oraz od terenu, w którym głównie będziesz się poruszać. Z tego punktu widzenia nie ma czegoś takiego jak w 100% uniwersalny rower, ponieważ każdy z nich nadaje się do określonego rodzaju terenu. Wybrany typ roweru oraz jego jakość i cena zawsze powinny być odzwierciedleniem Twojego stylu jazdy – ile jeździsz w ciągu roku i na jakim terenie.

Co należy wziąć pod uwagę:

Nieprawidłowy dobór rozmiaru ramy i niewłaściwe ustawienie siedziska może znacznie pogorszyć ogólny komfort jazdy, a w dłuższej perspektywie spowodować ból pleców, stawów i innych części ciała.

Jaki typ roweru wybrać?

Często jeździsz w terenie
W takim razie rower górski (MTB) jest dla Ciebie idealny. Modele te wyposażone są w szersze opony o wzorzystym bieżniku, co sprawia, że ​​dobrze radzą sobie na śliskich i nierównych nawierzchniach. Specjalną podkategorią rowerów MTB są rowery z pełnym zawieszeniem, które mają amortyzowaną ramę i widelec, dzięki czemu możesz pedałować z częstotliwością nawet na nierównych powierzchniach. W niektórych modelach zawieszenie można zablokować, co docenią rowerzyści chcący zabrać rower w mniej wymagający teren.

Jeździsz rekreacyjnie i po mieście
W takich przypadkach wystarczy rower miejski przeznaczony do jazdy po płaskim i twardym terenie. Drugą opcją do przejażdżek rekreacyjnych mogą być rowery trekkingowe, które wyposażone są w błotniki, światła, dzwonek lub bagażnik i poradzą sobie w lekkim terenie, takim jak drogi gruntowe.

Regularnie jeździsz po drogach na długich dystansach
Rower szosowy to właściwy wybór dla Ciebie. Konstrukcja roweru koncentruje się na aerodynamicznej sportowej pozycji, minimalnych oporach toczenia i doskonałym przenoszeniu mocy. Rower jest uzupełniony tylko o najbardziej niezbędne komponenty, a jego system przerzutek nastawiony jest na prędkość, dlatego też waży najmniej ze wszystkich typów rowerów.

Jeździsz wszędzie – w terenie, w mieście i w trasie
W takim przypadku możesz wybrać kompromis w postaci roweru crossowego lub trekkingowego. Rower crossowy łączy w sobie zalety roweru szosowego i górskiego, gdzie rowerzysta ma bardziej wyprostowaną pozycję, większe koła 28" i uniwersalny wzór opon do szybszej jazdy po asfalcie. Jeśli chcesz jeździć po szosie i w lżejszym terenie, to ten rower jest dla Ciebie optymalny.

Pozostałe typy rowerów

Jak wybrać rozmiar (średnicę) kół?

Najważniejszymi parametrami przy doborze odpowiedniego typu i rozmiaru kół są Twoja technika i styl jazdy, a także środowisko i teren, w którym najczęściej się poruszasz. Ważną rolę odgrywa również wzrost. Tak naprawdę nie ma jednego rozmiaru dla wszystkich – wszystkie mają swoje wady i zalety. Z rowerami przełajowymi i trekkingowymi nie ma wyboru, bo wszystkie mają 28 cali, natomiast z rowerami górskimi spotykamy 26", 27,5" i 29". a także z rowerami miejskimi można spotkać dwa rozmiary - 26" i 28". W przypadku rowerów dziecięcych decydujący jest wzrost dziecka.

Zalety większych kół:

  • dzięki większej średnicy lepiej toczy się po kamieniach i korzeniach
  • pokonują większą odległość na jeden obrót pedałów, dzięki czemu rower jest szybszy
  • większa objętość opon zapewnia większy komfort
  • w stosunku do środka koła środek ciężkości jest niższy, co zapewnia większą stabilność;
  • większy ślad (obszar styku opony z podłożem) koła oznacza lepszą przyczepność

Zalety mniejszych kół:

  • mniejsze koła oznaczają mniejszą wagę - do oderwania się od ziemi potrzeba mniej energii i lepsze przyspieszenie
  • lepsza zwrotność na wąskich i krętych ścieżkach lub w dużym natężeniu ruchu
  • bardziej odpowiedni dla rowerzystów niższych niż 165 cm pod względem optymalnej geometrii ramy
  • jazda jest bardziej zabawna, żywa i przyjemna

Materiał ramy:

Do produkcji ram wykorzystuje się aluminium, magnez, skand, węgiel, stal i rzadko tytan. W poniższej tabeli postaramy się wyjaśnić właściwości poszczególnych materiałów:

Aluminium - Zaletą ram wykonanych ze stopów aluminium jest zazwyczaj niska waga i sztywność boczna ramy. Wadą jest mała elastyczność i wyższa cena niż stal. Ramy aluminiowe oznaczane są jako alu (lub z oznaczeniem typu - 6061, 7005, 7020 itp.), allux, alloy, dural, easton, alutron itp. Cena i waga tych ram jest różna w zależności od zastosowania różnych typów stopów i technologii.

Węgiel - Powstaje poprzez umieszczenie warstw materiału węglowego i spoiwa w specjalnych formach i spiekanie ich pod ciśnieniem i odkurzonym powietrzem. Ta metoda produkcji umożliwia dodawanie i usuwanie materiału w miejscach, w których jest lub odwrotnie nie jest potrzebny. Osiąga to jednocześnie wysoką wytrzymałość i bardzo niską wagę.

Stal (Hi-Ten) - Zaletą ram stalowych jest ich elastyczność i niska cena, ale z drugiej strony dużo ważą. Dlatego często jako kompromis stosowane są stopy stali takie jak Cr-Mo (stal rafinowana z dodatkami chromu i molibdenu) czy Columbus. Ze względu na twardość stopu możliwe jest zwężenie ścianek rurek, dzięki czemu rama jest lżejsza. Stal jest obecnie najczęściej używana do produkcji ram rowerów BMX, które mają maksymalne wymagania dotyczące trwałości i odporności na upadki i uderzenia.

Indywidualne zalety materiału ramy:

Aluminium Karbon Stal (Hi-Ten)
+ niska waga + trwałość + sztywność
+ sztywność + ekstremalna lekkość + elastyczność
    + dobra obróbka

kolo

Jak wybrać odpowiedni rozmiar ramy?

Rozmiar ramy (wysokość) odnosi się do odległości między osią środkową a końcem rury podsiodłowej. Rozmiar jest zwykle podawany w calach (1 cal = 2,54 cm). Rozmiary ram mogą się nieznacznie różnić w zależności od marki lub konstrukcji roweru. Dla dokładniejszego określenia zalecamy uwzględnienie tabeli określającej rozmiar ram w zależności od długości kończyn dolnych. Rowery crossowe i trekkingowe mogą mieć ramy większe od 1 do 2 cali.

Przybliżone określenie rozmiaru ramy w zależności od wzrostu rowerzysty (dorośli):

Wzrost Rowery górskie (cale) Rowery crossowe (cale) Rowery szosowe (cm)
150 - 155 cm 15" - 16" 16" 48 - 50
155 - 160 cm 16" 16" 48 - 50
160 - 165 cm 16" - 17" 17" 50 - 52
165 - 170 cm 17" - 18" 17" - 18" 52 - 54
170 - 175 cm 18" - 19" 18" - 19" 54 - 56
175 - 180 cm 19" - 20" 19" - 20" 54 - 56
180 - 185 cm 20" - 21" 20" - 21" 56 - 58
185 - 190 cm 21" - 22" 21" - 22" 57 - 59
190 - 195 cm 22" - 23" 22" - 23" 60 i więcej
195 i więcej 23" i więcej 24" 60 i więcej

Rowery BMX są odpowiednie dla osób o wzroście od ok. 105 do 175 cm. Przeznaczone są do wykonywania trików i jazdy ulicznej, a nie do dłuższych wycieczek i przejażdżek.

Ustalenie rozmiaru rowerka w zależności od wieku i wzrostu dziecka:

Rozmiar kół Wiek dziecka Wzrost w cm
12" 2 - 4 90 - 110 cm
14" 3 - 5 95 - 115 cm
16" 4 - 7 100 - 125 cm
20" 6 - 9 (do rowerów BMX również dla starszych dzieci, juniorów i dorosłych) 105 - 135 cm; do rowerów BMX o wzroście do ok. 175 cm
24" 8 - 12 115 - 155 cm
26" 10 i więcej 155 cm i więcej


Ustalenie rozmiaru ramy w zależności od długości kończyn dolnych (dorośli)

Rozmiar ramy określa długość sztycy podsiodłowej, z której wywodzą się pozostałe wymiary ramy. Rozmiar jest określany jako „środek-środek”. Ogólnym zaleceniem jest dobranie rozmiaru ramy roweru górskiego tak, aby rowerzysta stojący okrakiem miał górną (poziomą) rurę ramy około 5 cm od kroku. Zalecane rozmiary ram znajdują się w poniższej tabeli, wzrost rowerzysty jest również uwzględniony dla orientacji.

Wzrost Długość nogi Rozmiar ramy
Sportowe użycie Rekreacyjne użycie
161 cm 72 cm 40 cm 15,7" 42 cm 16,5"
165 cm 75 cm 42 cm 16,5" 44 cm 17,3"
169 cm 79 cm 44 cm 17,3" 46 cm 18,1"
173 cm 82 cm 46 cm 18,1" 48 cm 18,9"
179 cm 87 cm 48 cm 18,9" 50 cm 19,7"
183 cm 89 cm 50 cm 19,7" 52 cm 20,5"
187 cm 92 cm 52 cm 20,5" 54 cm 21,3"
193 cm 96 cm 54 cm 21,3" 56 cm 22"

Montaż komponentów rowerowych

Zestaw komponentów często odnosi się do różnych części roweru. Są to hamulce, mostki, pedały, przekładnie, sztyce, korby, przerzutki itp. Najodpowiedniejszą kombinacją jest kompletny zestaw, gdy na rowerze nie są pomieszane elementy różnych poziomów i różnych producentów. Obowiązuje prosta zasada: im wyższa jakość materiałów użytych w zestawie, tym wyższa niezawodność, możliwość regulacji, trwałość i cena. Najtańsze podzespoły są często wykonane z prasowanej blachy lub tworzywa sztucznego, w najlepszych zestawach najczęściej wykorzystuje się skand, tytan i węgiel. Drogie jakościowo części również znacznie zmniejszają wagę roweru, co docenisz podczas dłuższych przejażdżek.

Hamulce

Hamulce są jednym z głównych elementów bezpieczeństwa, różnią się jednak skutecznością i sposobem hamowania.

Hamulce szczękowe/obręczowe (V-Brake) — ten system wykorzystuje gumowe klocki, które są wciskane na obręcze kół za pomocą linki. Zaletą jest łatwa konserwacja, niska cena i ogólna prostota systemu. Wadą jest to, że efekt hamowania zmniejsza się, gdy koła są mokre.

Torpedo (hamulec przeciwpedałowy/w piaście) — jest to rozszerzający się układ hamulca bębnowego, reagujący na ruch korb do tyłu. Ze względu na niską cenę pasuje np. do rowerów miejskich lub dziecięcych, na których nie jeździ się tak daleko. Słabością jest mało skuteczny hamulec i słabe chłodzenie. W normalnych warunkach wytrzymują jednak dość długo bez żadnej konserwacji i są odporne na błoto i wodę, przegięte koła (ósemka) i nieostrożne prowadzenie.

Mechaniczne hamulce tarczowe (Mechanical Disc Brake) - Wykorzystują nacisk klocków hamulcowych na tarczę zamocowaną na środku koła. W takim przypadku moc z dźwigni hamulca jest przekazywana za pomocą linki. Główną zaletą jest ich wysoka skuteczność hamowania. Wadą jest słabsza czułość przy skalowaniu siły hamowania i podatność na uszkodzenia.

Hydrauliczne hamulce tarczowe (Hydraulic Disc Brake) — w przeciwieństwie do poprzedniego systemu wykorzystują ciśnienie płynu hamulcowego. Skutkuje to szczególnie wysoką wydajnością (nawet wyższą niż w przypadku hamulców mechanicznych) i intuicyjnie czułym sterowaniem. Docenią go zatem bardziej wymagający użytkownicy, którzy wymagają częstego hamowania lub rowerzyści o większej wadze (gdy większa bezwładność roweru jest równoważona wyższym efektem hamowania). Wadą ponownie jest podatność na uszkodzenia i wyższa cena, ryzyko wycieku płynu i bardziej skomplikowana obsługa.

kolo

Widelec

Widelce, szczególnie te amortyzowane, błyskawicznie zwiększają komfort jazdy. Różnią się jednak kilkoma parametrami, które należy wziąć pod uwagę:

Materiał - Wpływa na praktycznie te same cechy co rama.

Skok widelca — określa, jak bardzo widelec może sprężynować (amortyzować).

  • bez amortyzacji - takie widelce są albo do rowerów szosowych i miejskich, gdzie oczekuje się jazdy po wysokiej jakości utwardzonej nawierzchni, albo do podstawowych rowerów z niższych przedziałów cenowych
  • 40-64 mm - idealny do rowerów miejskich, trekkingowych i crossowych, z których użytkownik korzysta w lżejszym terenie lub na drogach gorszej jakości (np. bruk, drogi gruntowe, częściowo utwardzone drogi leśne itp.)
  • 65-80 mm - idealny do rowerów górskich i crossowych na niewymagający teren górski (ścieżki leśne, proste trasy itp.)
  • 81-100 mm - idealne do modeli na bardziej wymagające tereny górskie (ścieżki leśne i dalej, korzenie, nierówne kamienie, średnio trudne szlaki itp.)
  • więcej niż 100 mm - montowane są głównie do rowerów z pełnym zawieszeniem, przystosowanych do bardzo trudnego terenu, szczególnie doceniane przez rowerzystów enduro i freeride.

Do wyboru jest całe spektrum, od ciężkich widelców bez możliwości blokady i regulacji po lekkie duraluminium, tytan lub kompozyt z resorem pneumatycznym, możliwością regulacji tłumienia, odbicia, a także blokowania, gdy widelec resorowany jest nieresorowany - tak zwany lock out - np. z kierownicy. Można to prześledzić na podstawie skrótów lub oznaczeń, które zwykle podaje się po nazwie widelca:

Rodzaj zawieszenia, możliwość blokowania, ustawienia amortyzowania

  • LO - widelec z blokadą (sterowanie widełkami, niektórzy producenci wymieniają tę funkcję jako szybka blokada, co oznacza, że ​​do zablokowania nie są potrzebne żadne narzędzia) (LOCK OUT)
  • LOD - widelec zamykany z regulacją tłumienia (sterowanie widełkami) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • ELD - elektronicznie blokowany widelec z regulacją tłumienia (sterowanie widełkami) (ELECTRONIC LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • MLO - widelec blokowany mechanicznie (sterowanie widełkami), prosty system mechaniczny z zawleczką (MECHANICAL LOCK OUT)
  • HLO - widły blokowane hydraulicznie (sterowanie na widłach), w goleni znajduje się wkład hydrauliczny z olejem, który amortyzuje wstrząsy i blokuje skok zamykając dyszę przelewową (HYDRAULIC LOCK OUT)
  • RL / RLO - zdalnie blokowany widelec z kierownicy (nie na widelcu) (REMOTE LOCK OUT)
  • RLD - zdalnie blokowany widelec z kierownicy (nie na widelcu) z regulacją tłumienia (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • TAD - regulowany skok i tłumienie (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
  • TR - regulowany skok i zdalnie blokowany widelec z kierownicy (nie na widelcu) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
  • AIR - widelec pneumatyczny - twardość regulowana jest ciśnieniem powietrza w widelcu i można ją dostosować do osobowości rowerzysty (AIR SPRING)
  • D - widelec resorowy - zawieszenie zapewnia sprężyna śrubowa (COIL SPRING)

Naturalna ergonomia jazdy – pozycja siodełka

Wyreguluj wysokość siodełka tak, aby podczas siedzenia można było dosięgnąć piętą stopy do pedałów. Podczas jazdy czubek stopy spoczywa na pedale, a stopa jest lekko zgięta w dolnym położeniu pedału. W żadnym wypadku miednica nie powinna kołysać się od lewej do prawej. Miednica powinna więc być prawie nieruchoma podczas jazdy. Nachylenie siodełka jest dostosowywane do potrzeb rowerzysty lub typu roweru. Pozycja pozioma jest idealna dla rowerów górskich, crossowych i szosowych.

Zapisz się do newslettera
Newsletter