Strona główna > Potrzebujesz rady? > Morsowanie: po co się morsować i jak się przygotować?

Morsowanie: po co się morsować i jak się przygotować?

Chciałbyś zacząć morsować i nie wiesz od czego zacząć? Czy wiesz, że dobranie odpowiedniego ubrania wspomoże wytrzymałość w wodzie i sprawi, że poczujesz się znacznie bardziej komfortowo? Dla wszystkich entuzjastów morsowania mamy zalecenia, jak rozpocząć metabolizm oraz jakie ubrania i dodatki wybrać, aby morsowanie stało się dla Was pozytywnym urozmaiceniem w dni powszednie.

Morsowanie: po co się morsować i jak się przygotować?

Zacznij powoli, nie ma pośpiechu

Na początek warto zdać sobie sprawę, że w morsowaniu pośpiech nie jest wskazany. Najważniejszą rzeczą w przypadku morsowania jest powolne rozpoczęcie i regularne praktykowanie. Wystarczy najpierw umyć twarz, dłonie lub stopy w letniej lub lekko zimnej wodzie. Morsowanie powinno być dla Ciebie przyjemne i znośne, nie należy zmuszać się do skrajności. Możesz stopniowo dodawać moczenie całego ciała lub szybki zimny prysznic (30 sekund, później 1 minutę lub dłużej). W ciągu kilku dni do tygodni przekonasz się, że jesteś w stanie znieść więcej i zaczniesz w pełni dostrzegać dobroczynne efekty morsowania. Najlepszą radą, jaką mogę Ci dać jako namiętny mors, jest uważne słuchanie swojego ciała i robienie tylko tego, na co twoje ciało pozwala. Morsuj regularnie co najmniej 2-3 razy w tygodniu, a efekty przyjdą wkrótce.

Jak długo przebywać w wodzie? Już 30 sekund potrafi obudzić całe ciało…

Przy pierwszych kontaktach z zimną wodą zaleca się trwać co najmniej 30 sekund i zwiększać czas stopniowo. Zależy to również od temperatury wody i otoczenia, warunków pogodowych i stanu psychicznego. Z czasem wytrzymałość znacznie się poprawi i może wzrosnąć do interwałów 5, 10 lub więcej minut. Nie warto jednak dążyć do określonego limitu czasowego, a raczej skupić się na sile chwili obecnej i cieszyć się wszystkimi korzyściami, jakie niesie ze sobą morsowanie.

Oddychanie i relaks ciała

"Zatrzymaj się, oddychaj i uczyń z chłodu swojego przyjaciela i nauczyciela!“

Integralną częścią morsowania jest prawidłowe oddychanie. Jeśli nie słyszałeś wcześniej o Holenderze Wimie Hofie, z pewnością przyjmiesz jego radę i wiedzę. Posiadacz kilku rekordów świata wymyślił specjalną kombinację technik oddechowych, która stopniowo prowadzi do hiperwentylacji. Towarzyszą mu przyjemne do euforii odczucia i natychmiastowy przypływ energii. Dzięki temu ćwiczeniu oddechowemu znacznie dłużej wytrzymasz zimno, znajdziesz więcej motywacji, satysfakcji i będziesz mógł się lepiej skoncentrować. W dzisiejszych czasach jego metoda staje się coraz bardziej popularna, znajdziesz wiele filmów, artykułów i aplikacji, które pomogą Ci w praktyce. Jednak podstawą jest zrelaksowane wejście do wody, odprężenie, najlepiej przeponowy oddech, spokojny i zrelaksowany umysł.

Co robić / czego nie robić zaraz po morsowaniu?

Po zakończeniu morsowania nie należy już wystawiać ciała na zimno. Na przykład, jeśli morsujesz w stawie lub rzece, po wyjściu z wody wysusz ciało i ubierz się jak najszybciej. Zaleca się maksymalnie krótkie (ok. 1 min) ćwiczenie z oddechem w celu ukrwienia i dogrzania organizmu. Zaraz po wyjściu z lodowatej wody pamiętaj, aby nie brać gorącej kąpieli ani gorącego prysznica, raczej daj swojemu ciału np. filiżankę ciepłej herbaty.

Czy dzieci też mogą morsować?

Tak, mogą, przyniesie to korzyści zarówno im, jak i dorosłym morsom! Zwłaszcza jeśli chcesz zapobiec częstym chorobom swoich dzieci, morsowanie będzie dla Ciebie świetnym punktem wyjścia. Ostatnie badania naukowe pokazują, że dzieci, które są zahartowane, chorują nawet trzy razy mniej niż te, które się nie hartują. Od pierwszego roku życia maluszka można myć ręcznikiem lub myjką w letniej wodzie o temperaturze od 30 do 34 stopni Celsjusza i codziennie nieco obniżać temperaturę wody. Za miesiąc lub dwa powinieneś osiągnąć granicę 20 stopni Celsjusza, która jest najbardziej idealna dla dziecka. Zwróć także uwagę na niepotrzebne przegrzewanie się w pomieszczeniu, odpowiednio ubierz dzieci, zwróć uwagę na codzienny pobyt na świeżym powietrzu. Jedną z metod morsowania dzieci jest po prostu hartowanie zimnym powietrzem, kiedy zostawiamy dziecko bez ubrania lub tylko z minimalną warstwą np. na zewnątrz w ogrodzie. Krótki spacer rano boso po trawie jest idealny. Dzieci w zabawny sposób opierają się wirusom i bakteriom w przedszkolu i szkole oraz znacznie wzmacniają swoją odporność!

Główne zalety morsowania

✅Morsowanie aktywuje układ odpornościowy, a przeziębienia i choroby nie będą tak powszechne. Według badań zachorowalność zmniejsza się o ok. 29% dzięki 30-sekundowej kąpieli w zimnej wodzie.

✅Jeśli zachorujesz, objawy ustąpią, a czas trwania choroby skróci się.

✅Morsując pobudzasz krążenie całego układu krwionośnego, co stabilizuje wysokie ciśnienie krwi i poprawia elastyczność naczyń krwionośnych.

✅Regularne morsowanie zmniejsza trudności związane z reumatyzmem, a jego przebieg jest znacznie stłumiony.

✅Tłumione są również występowanie i nieprzyjemne objawy alergii.

✅Morsując, wesprzesz nie tylko swoje zdrowie fizyczne, ale także psychiczne. Hartowanie pieści twoją duszę, zwłaszcza jeśli cierpisz na niepokój, depresję lub okres stresu. Organizm morsując uwalnia hormony szczęścia, które poprawiają nastrój.

✅Lepiej poradzisz sobie z nagłymi wahaniami pogody, a przejście z upałów na zimę nie będzie dla Ciebie problemem.

✅I co więcej? Morsowanie jest idealnym sposobem na zmniejszenie wagi. Zimno pomaga organizmowi wytwarzać więcej białych krwinek, co według badań zwiększa tempo metabolizmu nawet o 350%.

Potrzebujesz odzieży do morsowania?

Każdy początkujący i zaawansowany doceni ubrania zaprojektowane specjalnie do nurkowania lub przebywania w wodzie. Z jednej strony istnieje potrzeba ochrony organów podatnych na przeziębienia, a ubrania te zwiększą komfort i uprzyjemnią nurkowanie, co jest bardzo ważne na początku. Do wyboru czapki neoprenowe, skarpetki, buty, rękawiczki i pasy nerkowe.

★ Czapka
Nigdy nie powinniśmy moczyć głów! Czy wiesz dlaczego? Nasz mózg kontroluje ogólną termoregulację organizmu, dlatego musimy chronić go przed zimnem i jak najbardziej ogrzewać głowę. Pomoże nam w tym czapka neoprenowa, która w przeciwieństwie do klasycznego czepka pływackiego lepiej izoluje i utrzymuje suchą głowę nawet podczas nurkowania pod wodą.

Rękawice
Ręce są pierwszymi, które mówią nam, czy czujemy się komfortowo podczas morsowania. Na początku niektórzy z was mogą być bardziej wrażliwi na odczuwanie zimna, co czyni rękawiczki dobrą alternatywą dla tłumienia nieprzyjemnych dreszczy. Nie należy jednak przyzwyczajać się do nich i używać ich raczej przed i po morsowaniu.

Skarpety
Właściwa ochrona naszych stóp przyda się zwłaszcza podczas wchodzenia do naturalnych zbiorników wodnych, rzek i jezior, gdzie łatwo można zranić się ostrymi przedmiotami, szkłem i kamieniami. Skarpety można jednak stosować również w innych sportach wodnych, takich jak paddleboarding, siatkówka plażowa czy kajakarstwo. Na pewno nie zostaną w Twojej szafie!

Buty
Buty neoprenowe to wisienka na torcie dla Twojego maksymalnego komfortu. Podobnie jak skarpetki chronią przed wodą, ale mają też twardszą podeszwę, która zapewnia większą stabilność. Będą świetnym wyborem do innych zajęć sportowych lub wędkarskich.

Pasy nerkowe
Masz skłonność do zapalenia pęcherza i nerek? Czy często bolą cię plecy? Pas nerkowy będzie jak znalazł! Izoluje lędźwiową część pleców i nie musisz martwić się przeziębieniami. Dodatkowo dzięki zwykłemu „pluszowemu” materiałowi jest niesamowicie wygodny! Pas nerkowy może być również używany uniwersalnie w praktycznie każdej codziennej aktywności.

Jak już wspomnieliśmy, możesz po prostu rozpocząć morsowanie w dowolnym momencie, nawet dzisiaj! Trzymamy kciuki za wszystkich fanów morsowania, życzymy silnej woli i dajemy ostatnie ostrzeżenie - morsowanie bardzo uzależnia!