Decyzję o wyborze hulajnogi do freestyle'u, jazdy ulicznej i trików w skateparku można podjąć na podstawie kilku kryteriów, które przedstawimy w tym przewodniku.
Wzrost użytkownika
Głównym kryterium jest wzrost użytkownika lub wysokość kierownicy hulajnogi. W przeciwieństwie do składanych hulajnóg nie można regulować ich wysokości. Ponadto hulajnogi freestyle są zwykle mierzone od podstawy, a nie całkowitej wysokości hulajnogi.
wzrost | wysokość kierownicy | wiek |
100-130 cm | 35-40 cm | 3-6 lat |
110-140 cm | 40-45 cm | 5-8 lat |
120-150 cm | 45-50 cm | 6-10 lat |
130-160 cm | 50-55 cm | 8-12 lat |
140-170 cm | 55-60 cm | 10-13 lat |
150-180 cm | 60-65 cm | 11-15 lat |
160-190 cm | 65-70 cm | 13-17 lat |
170-200 cm | 70 a více cm | 15 lat lub więcej |
Poziom zaawansowania technicznego hulajnogi
Ten aspekt jest ściśle związany z techniczną umiejętnością użytkownika - hulajnogi dla początkujących są przeznaczone przede wszystkim dla dzieci o wzroście do 170 cm. Zaawansowany początkujący powinien wybierać spośród zaawansowanych lub profesjonalnych projektów hulajnóg. Oczywiście nawet początkujący może kupić zaawansowaną hulajnogę, ale cena takiego urządzenia jest dwa do trzech razy wyższa. Z drugiej strony często opłaca się inwestować w nieco droższyą hulajnogę;
Jeśli masz do czynienia z decyzją ekonomiczną o tym, ile zainwestować w hulajnogę: czy kupić tańszy model na tak zwaną „próbę”, czy zainwestować w lepszy. Zazwyczaj ekonomicznie jest to zalecane, aby pojeździć na tańszej hulajnodze, aby później kupić model wyższej klasy. Z jakościowego punktu widzenia zaleca się zakup droższej hulajnogi dla początkującego. Jeśli dana osoba przestanie cieszyć się sportem, hulajnogę można sprzedać.
Jednak decyzja, czy wybrać ścieżkę ekonomiczną, czy jakościową, czy złotą, należy do Ciebie.
- Hulajnoga dla początkujących - przedział cenowy do 500 PLN
- Hulajnoga dla średnio zaawansowanych - w przedziale cenowym od 400 do 800 PLN
- Hulajnoga dla zaawansowanych - zaczyna się w przedziale cenowym od około 800 PLN wzwyż
Wybór według parametrów i akcesoriów
Przejdziemy do bardziej szczegółowych parametrów, więc uszeregowliśmy niektóre z nić od tych najważniejszych do tych mniej ważnych.
Wysokość skutera
Użytkownik nie powinien się zginać, ani wyciągać rąk. Dlatego zaleca się wcześniejsze przetestowanie skutera lub sugerowanie się powyższą tabelą orientacyjną.
Szerokość hulajnogi
Trendem jest wybieranie najszerszej hulajnogi. Kierownica jest łatwiejsza w obsłudze. Szersza deska jest wygodniejsza i ułatwia triki uliczne.
Płyta
Odgrywa główną rolę w hulajnodze, deski mają różne długości (45-58 cm) i szerokości (10-13 cm), rozmiar deski powinien być proporcjonalny do rozmiaru butów, i lepiej wybrać dłuższą deskę do użytku na ulicy, krótszą do skateparku. Kształt przekroju płyty wpływa na bezpieczeństwo i możliwość wykonywania trików. Idealny jest „kartonowy” kształt deski bez ostrych krawędzi. Hulajnogi dla początkujących mają ostre krawędzie po bokach i nie nadają się do trików, w których obracamy deskę.
Kierownica
Oprócz roli estetycznej ważna jest jej wysokość i szerokość, jak opisano powyżej. Kształt kierownicy jest podzielony na teownik i Y (styl BMX). Materiał rękojeści odgrywa dużą rolę, ponieważ stalowe kierownice są mocniejsze, ale cięższe (i tańsze). Aluminiowe kierownice są lekkie, ale mniej trwałe (i droższe). Dla początkujących i średnio zaawansowanych użytkowników lepiej jest mieć aluminiową kierownicę. Zaawansowany użytkownik potrzebuje kierownicy o większej wytrzymałości. Kierownicę i widelec hulajnogi freestyle można obracać o 360 °.
Koła
Zasadniczo większe koło jedzie szybciej i lepiej pokonuje przeszkody. Standardowy rozmiar kół do hulajnóg freestyle wynosi 110 mm. W przypadku pojazdów dla początkujących stosuje się jeszcze mniejszy rozmiar 100 mm. Istnieją jednak koła od 120 do 125 mm, które są poszukiwane przez zaawansowanych użytkowników. Koła z plastikowymi felgami są mniej trwałe, z drugiej strony są znacznie tańsze niż koła z metalowymi obręczami. Do skateparku zwykle poleca się pełne koła ze względu na przeciążenia podczas skakania na rampach, natomiast koła ze szprychami są bardziej odpowiednie do jazdy ulicznej ze względu na ich lekkość.
Widelec
Są stalowe (cięższe i tańsze) lub aluminiowe (lekkie i drogie), które trafiają do większości użytkowników. Widelec jest podłączony do systemu kompresji, którego mamy kilka typów (gwintowane, HIC, IHC, ICS, SCS) i zostały opisane poniżej. Każdy widelec może pomieścić różne rozmiary kół od 100 do 125 mm, ale kompatybilność z ich wielkościami jest różna.
Headset
Headset to praktycznie łożysko usytuowane w płycie wlotowej, co zapewnia skręcenia wału kierownicy i znajduje się pod ciśnieniem w układzie kompresji. Jakość łożyska wpływa na gładkość obrotu kierownicy, która jest niezbędna do wykonywania bardziej zaawansowanych trików.
- gwintowane - zawiera nakrętkę do gwintowanej wtyczki, są to podstawowy i najtańszy headset używany do tanich skuterów, działający nie tak gładko i cicho jak zestawy bezgwintowe.
- zintegrowany bezgwintowo - płyta ma przygotowane płytki łożyskowe dla bardzo płynnej i cichej pracy.
- bezgwintowe niezintegrowane, standardowe - płyta nie ma misek łożyskowych, miski są częścią zestawu słuchawkowego, mają bardzo gładką, płynną i cichą pracę.
System kompresji
Dba o dokręcenie wału kierownicy (tj. praktycznie widelca i głowicy) w płycie. Systemy kompresji są liczne. Gwintowanie jest najczęstsze w hulajnodze dla początkujących. Najczęściej używane są SCS i ICS. Coraz częściej stosuje się IHC (IHIC), miniaturę profesjonalnego systemu kompresji HIC.
- Widelec gwintowany + rękaw (system nawlekania) - jest to najstarszy i najbardziej podstawowy system kompresji stosowany w najtańszych hulajnogach dla początkujących. Jedyną zaletą są niskie koszty produkcji. Konieczne jest okazjonalne dokręcenie.
- ICS (Inverted Compression System) + rękaw (system bezgwintowy) - najczęściej używany system w swoim czasie, dziś raczej rzadko. Jest to de facto długa lub krótka śruba ze stalowym jeżem na końcu. „Wgryza się” w wewnętrzną część rurki kierownicy i działa jak punkt mocowania, w który wkręca się długą śrubę. Nadaje się tylko do kierownic aluminiowych, ponieważ stal czasami się ślizga. Jedynym wyjątkiem jest zastrzeżony system ICS firmy Ethic, „jeż” jest przyspawany wewnątrz kierownicy.
- HICS (Hidden Internal Compression System) + zacisk (system bezgwintowy) - wyraźną przewagą nad ICS jest stabilność połączenia między kierownicą a widelcem. Nie ma skłonności do poddania się. Łatwo jest również zdjąć i zamontować kierownicę. Poluzuj zacisk, zdejmij kierownicę, a zestaw słuchawkowy pozostanie napięty, co może być przydatne na przykład do przechowywania skutera w wąskich miejscach (szafka, transport publiczny itp.).
- IHC (Inverted Hidden Compression) + Sleeve (System Threadless) - korzyści pozostają takie same jak w systemie HIC, tylko mniejsze i stosowane w widelcach o mniejszej średnicy zewnętrznej.
- SCS (Standard Compression System) - według wielu jest to najbardziej wydajny system kompresji, który eliminuje również potrzebę użycia rękawa. Główną zaletą jest długa żywotność, a dzięki większej powierzchni systemu kompresji oszczędza się sam skład głowicy.
Tuleja
Stanowi bardzo ważną część hulajnogi. Mocno łączy kierownicę i widelec. Różnią się liczbą śrub przechodzących przez konstrukcję kołnierza. Zasadniczo im więcej śrub, tym lepiej, aby można było znaleźć tuleje z maksymalnie czterema śrubami.
Hamulec
W przypadku hulajnóg freestyle znajdujemy tylko tylny hamulec. Typ jest podzielony na „sprężynowy” i „elastyczny”. Hamulec sprężynowy jest łatwiejszy w obsłudze dla początkujących, hamulec jest zamontowany na osi ze sprężyną, która podnosi hamulec, ale często sprężyna może stać się zmęczona, a hamulec hałasuje podczas jazdy. Hamulec elastyczny jest najbardziej popularny, jest mocno przymocowany do płyty, po naciśnięciu hamulec wygina się.
Pegi
Są to „podnóżki” montowane na środku koła - jest to uzupełnienie hulajnogi, szczególnie do zaawansowanych trików.
Łożyska
Wskazują wartości od ABEC 1 do ABEC 9 według precyzji wykonania - im wyższa liczba, tym dokładniej wykonane są łożyska. Dokładniejsze łożyska powinny być szybsze. Jednak jakość łożysk jako takich jest często poznana dopiero w praktyce.
Materiał
Stal jest bardziej trwała, tańsza, ale znacznie cięższa. Lżejsza hulajnoga jest łatwiejsza w użyciu, szybsza i zwrotniejsza oraz ułatwia triki.
Ładowność
Hulajnogi Freestyle mają standardową ładowność od 80 do 100 kg. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że hulajnoga została zaprojektowana tak, aby wytrzymywać ekstremalne obciążenia, tzn. może wytrzymać znacznie wyższe obciążenia przy łagodniejszym użytkowaniu (waga skuterzysty powyżej 100 kg) i niższe obciążenia przy ekstremalnym użyciu (waga użytkownika poniżej 80 kg).