ROWERY ELEKTRYCZNE,
czy nam się to podoba, czy nie, z dumą i niepowstrzymaniem posuwają się do przodu na listach popularności i postępach technologicznych. Dzięki doskonale zintegrowanym akumulatorom, lżejszym ramom i doskonałemu wzornictwu są praktycznie nie do odróżnienia od dzisiejszych klasycznych rowerów. Rowery elektryczne są już wydajnym, przyjaznym dla środowiska i uzależniającym środkiem transportu w miastach i na wsi. Dlatego stały się doskonałym wyborem dla wszystkich grup wiekowych i kategorii wydajności na krótsze i dłuższe dystanse. Dlatego możesz śmiać się ze skąpców (którzy są zazdrośni). I nie martw się, nie potrwa długo, zanim spotkasz się z dopingiem w plecach ;-)
Jak to działa?
Obsługa roweru elektrycznego nie jest zbyt skomplikowana. Brak dodatkowych dźwigni, tylko przejrzysty wyświetlacz i panel sterowania, na którym możesz łatwo wybrać stopień wspomagania. Na wyświetlaczu zobaczysz poziom naładowania akumulatora, stopień wspomagania, a także informacje o aktualnej prędkości i przebytej odległości. Jeśli musisz prowadzić rower obok siebie, często spotykasz funkcję wspomagania chodzenia, która z łatwością prowadzi rower, więc nie musisz go ciągnąć.
Ustawienie ograniczenia prędkości
Maksymalna dozwolona prędkość roweru elektrycznego wynosi 25 km / h. Dlatego maksymalna prędkość każdego roweru jest ograniczona do tej wartości. Mimo to niektóre marki umożliwiają ustawienie własnego limitu (choć nie jest to oficjalnie zalecane). Trzeba tylko liczyć się z tym, że z prawnego punktu widzenia nie jest to już rower i bez odpowiednich zezwoleń nie wolno go używać na drogach publicznych.
Jaki rower elektryczny mogę wybrać?
łatwe dojazdy do pracy i świetne wsparcie dla seniorów
Każdy rower miejski charakteryzuje się niską rurą ramy, co ułatwia wsiadanie. Jest to szczególnie ważne, jeśli musisz poradzić sobie z pewnymi ograniczeniami ruchu, ale możesz go również użyć, jeśli poruszasz się po mieście każdego dnia i zatrzymujesz się na każdym skrzyżowaniu. Rower jest chwalony przez seniorów, którzy mogą łatwo jeździć z elektrycznym wspomaganiem, a także tych, którzy dojeżdżają do pracy lub na zakupy. Ponadto rowery miejskie są zwykle wyposażone w błotniki, standardowe oświetlenie i bagażnik, dzięki czemu idealnie nadają się na miasto. Najlepiej stosować je na twardej powierzchni, ale zabranie ich na drogę polną nie stanowi problemu.
TREKKINGOWE ROWERY ELEKTRYCZNE
na dłuższe wycieczki po mieście i w terenie
Ulubione i idealne do wszechstronnego użytku, e-rowery trekkingowe (a także crossowe), którymi świetnie pokonasz drogę i lżejszy teren. Ponieważ są idealne na szlaki rowerowe, możesz zabrać rodzinę na wycieczkę, cieszyć się weekendową jazdą lub poćwiczyć na siłowni. Rozmiar kół jest zwykle większy niż w modelach miejskich, a dzięki temu rowery trekkingowe mają większy zasięg. Niektóre modele są wyposażone w bagażniki lub błotniki, ale nie jest to regułą. Dzięki rowerowi trekkingowemu bez problemu udasz się w długą podróż lub rozpoczniesz trening cardio, gdzie wspomaganie elektryczne pomaga utrzymać tempo potrzebne do osiągnięcia docelowego tętna.
żadne wzgórze już nie będzie przeszkodą
Wytrzymała rama MTB i mocny silnik pomogą Ci wjechać nawet na najbardziej strome wzgórze. Podczas jazdy w terenie, potrzebujesz dobrego wyważenia, dlatego silnik zazwyczaj znajduje się w korbie, a akumulator w rurze ramy. Najnowsze modele mają nawet akumulatory w pełni zintegrowane z ramą, dzięki czemu rower ma jednolitą, nieprzerwaną konstrukcję. Modele górskie charakteryzują się najbardziej dynamicznym rozwojem, a wraz z każdym nowym modelem wzrasta jakość i wydajność. System wykorzystania poziomów wspomagania elektrycznego, którego zalety najlepiej odzwierciedlają nierówny teren, również się poprawia.
A co z zasięgiem?
Z punktu widzenia klienta zasięg jest najważniejszym czynnikiem przy zakupie e-roweru. Jest to jednak nieco niesprecyzowana liczba, która w rzeczywistości będzie się różnić w zależności od masy rowerzysty, profilu drogi, stopnia wspomagania, stylu jazdy i innych szczególnych czynników. Dlatego wartości te należy traktować jedynie jako wskazówkę, a raczej zastanowić się, kto i jak będzie korzystał z roweru. Aby dać Ci wyobrażenie o tym, jak daleko pojedziesz na rowerze elektrycznym, oferujemy następujące szacunki rzeczywistego zasięgu. Decydującym czynnikiem jest moc baterii w watogodzinach. Jeśli nie podano tego w opisie, wystarczy ją obliczyć, mnożąc pojemność akumulatora w amperogodzinach przez jego napięcie ( np .: 14 Ah x 36 V = 504 Wh).
Kilka słów o akumulatorach
Bez dobrego akumulatora nie zajdziesz daleko, więc jest to również najdroższa część każdego roweru. To zależy również od jego lokalizacji. Do wyważania roweru najlepiej nadają się akumulatory na ramie lub rurze podsiodłowej , zwłaszcza jeśli są one bezpośrednio zintegrowane z ramą. Jeśli zależy Ci również na niezakłóconej konstrukcji roweru, zintegrowane akumulatory są oczywistym wyborem. Tańsze i miejskie modele mają akumulator wbudowany w bagażnik nad tylnym kołem, co nie jest idealne do wyważania, ale masz akumulator w dostępnym miejscu i masz miejsce na przymocowanie uchwytu na bidon.
Zdecydowana większość współczesnych rowerów korzysta z baterii litowych, ponieważ działają dłużej i magazynują więcej energii niż inne akumulatory o tej samej masie. Akumulatory te należy jednak regularnie ładować, nawet jeśli nie są używane, przynajmniej raz w miesiącu. Jak każda elektronika, musi być przechowywany w suchym miejscu, z dala od bezpośredniego działania światła słonecznego.
Jakie są typy silników elektrycznych?
Silnik stanowi siłę napędową Twojego e-roweru, a jego lokalizacja wpływa na ogólną równowagę i wyważenie roweru, a także na płynność odbicia wspomagania elektrycznego podczas jazdy. Silnik może znajdować się na osi środkowej lub w piaście tylnego lub przedniego koła. Wadą silników piastowych jest to, że nie są one bezpośrednio połączone z pedałami, więc nie reagują na rytm pedałowania. Z drugiej strony, gdy wspomaganie jest włączone, silnik pobiera pełną moc bez względu na to, jak bardzo opierasz się na pedałach. Nawet przy lekkim pedałowaniu możesz osiągnąć maksymalną moc. Jednak na stromych wzniesieniach raczej nie używaj silnika w piaście, ponieważ może się przegrzać.
Silnik umieszczony w przedniej piaście
Silniki w piastach przednich są zazwyczaj najtańsze i można je znaleźć w miejskich rowerach. Ponieważ akumulator jest zwykle montowany na wsporniku, przedni silnik zapewnia dobrą równowagę. Z tym silnikiem powinieneś jechać tylko na twardej powierzchni.
Silnik umieszczony w tylnej piaście
Silnik w tylnym kole zapewnia lepsze przenoszenie momentu obrotowego, dzięki czemu rower nie ześlizguje się z podłoża. Dzięki lepszemu prowadzeniu przedniego koła możesz również bezpiecznie wjechać w teren. Wadą może być wyższe obciążenie z tyłu roweru, ponieważ jest tam zarówno silnik, jak i akumulator. Jest to jednak nadal popularny typ silnika, który można również znaleźć w rowerach górskich.
Napęd centralny
Z punktu widzenia wyważenia roweru, zastosowanie silnika w korbie to idealny wybór. Ponieważ silnik jest bezpośrednio połączony z pedałami, rower reaguje na przyspieszenie niemal natychmiast. Wrażenie z jazdy jest wtedy znacznie bardziej autentyczne. Prędkość obrotową silnika ustawia się optymalnie, aby uzyskać bardziej ekonomiczną jazdę i możliwy większy zasięg. Silniki centralne są zwykle stosowane w rowerach wyższej klasy.
Jak wybrać odpowiednią ramę?
Ogólna rada brzmi: „wybierz odpowiednio do wzrostu”. Ale każdy jest zbudowany nieco inaczej - ktoś ma dłuższe nogi, czyjeś dłonie i proporcje są trochę inne. Chodzi również o samą ramę - dzisiejsze rowery elektryczne oferują damskie, górskie i specjalne ramy z bardzo niskim wejściem dla seniorów. Następnie są składane koła. Dlatego najlepiej zawsze wypróbować rower na żywo. Jeśli nie jest to możliwe, możesz postępować zgodnie z informacjami w naszym przewodniku, aby zobaczyć, która rama najlepiej do Ciebie pasuje, w zależności od wzrostu i rodzaju roweru. Nawet jeśli nadal nie jesteś pewny wyboru, nie ma problemu z wysłaniem roweru do jednego z naszych sklepów (jeśli jeszcze go nie ma) i poproszenie personel o przekazanie go tobie. Następnie wypróbuj wybrany model i upewnij się, że jest to właściwa rzecz.
Obniżona rama | Damska rama | Górska rama (z wbudowanym akumulatorem) |
Na koniec kilka praktycznych rad
Jazda w deszczu - nawet jeśli Twój rower ma wiele elementów elektrycznych, nie ma zagrożenia. Wszystkie są odpowiednio zabezpieczone, aby wytrzymać jazdę w deszczu. Problem pojawiłby się, gdyby rower był zanurzony w wodzie, ale jazda na rowerze nie stanowi żadnego zagrożenia.
Akumulatory zapasowe - jeśli wybierasz się w dłuższą podróż i nie masz miejsca na naładowanie akumulatora po drodze, możesz po prostu wziąć jeden zapasowy. Z łatwością mieści się w plecaku, a po wyczerpaniu oryginalnej baterii wystarczy ją wyjąć i wymienić na nową. Oferujemy baterie zapasowe do określonych modeli, dlatego zawsze sprawdź, czy są one kompatybilne z twoim rowerem.
Konserwacja- Konserwacja rowerów tradycyjnych i elektrycznych różni się tylko minimalnie. Nie zalecamy stosowania myjek wysokociśnieniowych do rowerów, ponieważ może to uszkodzić elementy elektroniczne. Podczas przechowywania pamiętaj, aby regularnie ładować akumulator i umieszczać go w suchym i zacienionym miejscu.
Ustawodawstwo - Prawo stanowi, że maksymalna prędkość roweru elektrycznego nie może przekraczać 25km/h. Dlatego każdy e-rower ma fabrycznie ustawione ograniczenie prędkości.