Do strony głównej

Produkty w porównywarce

Jak wybrać rękawice bokserskie i worek treningowy?

Jak wybrać rękawice bokserskie i worek treningowy?

Wybierając odpowiednie rękawice bokserskie i worek treningowy może się wydawać na pierwszy rzut oka, że jest to prosta sprawa. Nic bardziej mylnego. Przed zakupem należy przestrzegać kilku podstawowych zasad, takich jak waga użytkownika oraz poziom doświadczenia. W tym przewodniku postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Lista tematów, które można znaleźć w tym artykule:

1. Rękawice bokserskie
- Rodzaj rękawic bokserskich
- Wielkość rękawic bokserskich
- Waga rękawic bokserskich
2. Worek treningowy
- Rodzaj worków treningowych
- Wielkość i waga worków treningowych
3. Bokserskie akcesoria
- Potrzebne akcesoria

 

1. Rękawice bokserskie

Jaki rodzaj rękawic bokserskich wybrać?

Wybierz rękawice bokserskie, biorąc pod uwagę cel, w jakim będziesz ich używać. Design, konstrukcja i materiały są różne, a jeśli wybierzesz niewłaściwy typ, możesz zniszczyć rękawice i zranić przeciwnika lub siebie. Rozróżniamy 2 podstawowe rodzaje rękawic bokserskich: treningowe i meczowe.

Rękawice meczowe - odpowiednie do sparingów i meczów, są to zazwyczaj mocniejsze rękawice, które są bardziej wyściełane i lepiej pochłaniają uderzenia. Rękawiczki uzupełniają solidne zapięcie na rzep w okolicy nadgarstka.

Rękawice treningowe - odpowiednie do łap i worków, zwykle są to cienkie rękawiczki, które umożliwiają bliższy kontakt z workiem. Często są wykonane z otwartym kciukiem.

Jaki rozmiar rękawic bokserskich wybrać?

Rozmiar rękawic bokserskich jest również ważnym parametrem, który należy wziąć pod uwagę. Większość rękawic ma uniwersalny rozmiar, a różnią się jedynie twardością. Mimo to, należy się upewnić czy rękawice nie uciskają dłoni lub nie są zbyt luźne, powinny być po prostu "w sam raz". Można to osiągnąć dzięki bandażom, które odgrywają ważną rolę w boksie. Nie tylko chronią stawy przed urazami i stłuczeniami, ale również wypełniają przestrzeń w rękawiczkach i można je dopasować do własnych potrzeb. Rękawice bokserskie w uniwersalnym rozmiarze mogą być wykorzystywane przez początkujących, jak i zaawansowanych bokserów.

W niższym przedziale cenowym lub w kategorii rękawic dla początkujących można spotkać klasyczną numerację S,M,L,XL, itp. Jednakże nawet te rękawice różnią się twardością.

Dla profesjonalnych bokserów w większości przypadków dedykowane są rękawice o podwójnej numeracji (zazwyczaj S/M i L/XL), które są również dostępne w kategorii damskiej i męskiej.

Jaką wagę rękawic bokserskich wybrać?

Wraz ze wzrostem rozmiaru rękawic, rośnie także jego waga. Jest to określane przez jednostkę Uncja (w skrócie OZ), która stanowi w przybliżeniu 28 gramów. Rękawice bokserskie mogą ważyć od 8 do 16 uncji.

Rękawice można podzielić na trzy podstawowe grupy:

  • rękawice bokserskie poniżej 10 oz - są przeznaczone przede wszystkim dla dzieci, młodzieży i kobiet
  • rękawice bokserskie o wadze 10 oz - najczęściej wykorzystywane przez profesjonalnych użytkowników
  • rękawice o wadze powyżej 10 oz - stosowane są jako sparingowe i dla osób o dużej wadze i sile fizycznej

Przy wyborze odpowiednich rękawic należy wziąć pod uwagę postęp, doświadczenie i wagę boksera. W przeliczeniu na wagę można określić, które rękawice będą najlepsze dla Ciebie. Ciężar rękawic wybieramy także w zależności od rodzaju treningu. Najbardziej rzetelną informację na temat odpowiedniego ciężaru rękawic powinien dać Państwu trener.

Rękawice bokserskie, zalecana waga w uncjach (oz) względem wagi użytkownika:

Waga boksera Waga rękawic
79 kg i więcej 16oz (0,45 kg)
67 - 79 kg 14oz (0,40 kg)
60 - 67 kg 12oz (0,34 kg)
48 - 60 kg 10oz (0,28 kg)
47 kg i mniej 8oz (0,22 kg)
 

 

2. Worek treningowy

Jaki worek treningowy wybrać?

Worek treningowy jest idealnym narzędziem dla miłośników sportów walki. Dzięki niemu można trenować bez konieczności udziału drugiego boksera. Worek treningowy pozwala nam na rozwój wytrzymałości oraz techniki walki. Worki treningowe są bardzo przydatne dla tych, którzy chcą rozładować energię lub poprawić ogólną sprawność fizyczną. Są także często wykorzystywane przy ćwiczeniach fitness i innych nowatorskich treningach. Standardowe worki treningowe można podzielić na 3 podstawowe grupy:

1. Wiszące worki treningowe

Są najbardziej popularnym rodzajem worków bokserskich, które są zawieszane na suficie. Dzięki swoim parametrom, worek treningowy daje doskonałe właściwości treningu siłowego. Worki treningowe mogą być wypełnione np. piaskiem, trocinami, pianką lub innym miękkim materiałem.

Worki wiszące można podzielić na trzy rodzaje, w zależności od sposobu wypełniania:

I. Worek treningowy z możliwością uzupełniania masy
Dużą zaletą tego typu worków treningowych jest możliwość zwiększania masy w miarę zdobywania doświadczenia. Są one szczególnie odpowiednie dla początkujących, którzy zaczynają trenować z niewielkim doświadczeniem i niewielką siłą, a umiejętności nabywają w miarę kolejnych treningów.
II. Wypełniony worek treningowy
Tego typu worek treningowy jest przeznaczony dla każdego, kto ma pewne doświadczenie w boksie. Nie ma możliwości dokładania wypełnienia, więc konieczne jest, aby wybrać odpowiedni ciężar worka bokserskiego, który będzie odpowiedni dla naszego treningu.
III. Niewypełniony worek treningowy
Worek treningowy, który jest niewypełniony - przeznaczony głównie do użytku przez profesjonalistów. Worki te są wypełniane przez użytkowników, w zależności od ich indywidualnych potrzeb. Dla takich worków treningowych ważne jest dostosowanie dobrych materiałów wypełniających i dokładne wyważenie.

2. Stojący worek treningowy

Stojący worek treningowy niesie wiele korzyści, zwłaszcza dla tych, którzy nie chcą wywiercać otworów w ścianach lub w suficie, albo po prostu mają mniejszą przestrzeń. Ten typ worków treningowych jest często wybierany przez swoją uniwersalność, ponieważ można go używać zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz. Stojący worek treningowy posiada zazwyczaj podstawę, która jest wypełniona piaskiem, wodą lub innym materiałem.

Stojące worki treningowe można podzielić na dwa rodzaje, w zależności od rodzaju treningów:

I. Worek bokserski - klasyczny
Jest najbardziej powszechnym workiem treningowym, przeważnie o cylindrycznym kształcie. Ten rodzaj worka treningowego służy zazwyczaj do klasycznych ćwiczeń, rozwoju siły i szybkości.
II. Worek bokserski - manekin
W przeciwieństwie do klasycznego worka treningowego, ten typ worków treningowych jest przeznaczony do precyzyjnych uderzeń, kiedy to zawodnik musi celować w konkretne części ciała.

3. Gruszki bokserskie

Gruszki bokserskie przystosowane są do treningu fitness, ćwiczeń refleksu, szybkości uderzeń oraz koordynacji wzrokowej. Gruszki bokserskie są zwykle wykonane z materiału syntetycznego lub skóry naturalnej, której wnętrze jest wypełnione nadmuchiwaną poduszką (pompowaną za pomocą pompki).

Różne rodzaje worków treningowych:

Wypełniony worek treningowy Worek treningowy do wypełniania Worek treningowy stojący Worek treningowy - manekin Gruszka bokserska

Jaki rozmiar i wagę worka treningowego wybrać?

Przy wyborze worka treningowego należy zwrócić uwagę na własną wagę i wzrost. Waga worka treningowego powinna wynosić połowę wagi użytkownika (np. jeśli ważysz 90 kg to idealną wagą worka treningowego będzie 45 kg). Dla doświadczonych i profesjonalnych bokserów zaleca się wybrać ciężar worka odpowiadający ok 80% własnej masy ciała. Dla początkujących odpowiednie będą worki treningowe o wadze 35 kg.

Rada: Dla początkujących użytkowników proponujemy wybrać worek treningowy z możliwością napełniania. Wraz ze zdobywanym doświadczeniem możemy uzupełniać worek o większy ciężar, stale utrzymując optymalny ciężar.

Drugim ważnym czynnikiem przy wyborze worka treningowego jest jego długość. Dla tych którzy trenują zwykłe uderzenia wystarczy długość od 80 cm do 120 cm. W przypadku gdy trenujesz także kopnięcia, będziesz potrzebował/a dłuższy worek treningowy niż 120 cm (150 cm i więcej).

Ostrzeżenie: Przy wyborze wiszących worków treningowych zaleca się nie stosować innego łańcucha niż ten, który jest w zestawie. Każdy worek bokserski ma określoną długość łańcuchów, które gwarantują doskonałe warunki do boksu.
 

3. Akcesoria bokserskie

Jakiego sprzętu będę potrzebował?

Będziesz potrzebował przede wszystkim ochraniaczy poszczególnych części ciała, a także odpowiednich akcesorii do zawieszania worków treningowych.

Ochraniacze zębów
Ochraniacze zębów są polecane wszystkim użytkownikom, a zwłaszcza tym początkującym. Aby dobrze dopasować ochraniacz na zęby należy umieścić go we wrzącej wodzie i chwilę pozostawić aż materiał zmięknie. Następnie ostrożnie (uważaj żeby się nie poparzyć) umieścić w ustach i mocno zacisnąć zęby na kilka sekund. Dzięki tym czynnościom, ochraniacz doskonale wpasuje się w kształt Twoich zębów i dziąseł. Po kilku sekundach należy wyjąć ochraniacz i włożyć do lodu (ewentualnie do wody z lodem). Wtedy ochraniacz krzepnie i jest gotowy do użycia.

Ochraniacz głowy
Ochraniacze głowy są ważnym wyposażeniem dla początkujących bokserów, którzy nie mają dużego doświadczenia w boksie.

Bandaże
Zawijane bandaże są integralną częścią każdego treningu. Wypełniają przestrzeń rękawicy tak aby idealnie dopasować się do kształtu rąk. Służą również do zapewnienia bezpieczeństwa rąk.

Tarcze bokserskie
Rękawice ochronne, tarcze inSPORTline Luvas pozwalają ćwiczyć technikę i dokładność trafień. Wszystko, czego potrzebujesz, to sparing partnera, który poruszy się i powie Ci, gdzie uderzyć.

Zapisz się do newslettera
Newsletter